Vaanijoiden arvosana

  • LuokatonKehnoOKHyväEliittiä
    (4,47 out of 5)
    Loading...

Arvostelut

  • Lumienkeli Lumienkeli 6.11.2004
    Arvostelu
    Aria of Sorrow jatkaa GBA:lla SoTNin viitoittamaa ”Castleroid”-linjaa (Castlevania + Metroid siis), eli kuljeksitaan ympäri linnaa kartan avulla ja kerätään taitoja tai tavaroita pomoilta joiden avulla linnassa pääsee jatkamaan uusiin paikkoihin. AoS poikkeaa kaikista muista Castlevanioista sijoittumalla tulevaisuuteen, vuoteen 2035 jolloin on tulossa vuosituhannen ensimmäinen auringonpimennys. Japanissa lukiolainen Soma Cruz ja hänen ystävänsä Mina Hakuba menevät katsomaan auringonpimennystä pyhäkköön mutta joutuvat pahimpaan painajaiseensa… Draculan linnaan. (lue lisää)
  • Q Q 5.4.2008
    Mobiili Arvostelu
    Konami on panostanut viime vuosina vahvasti mobiilipeleihin. NES-retroilun jälkeen kännyköille julkaistiin ensin täysin uusi Order of Shadows, ja heti perään käännös GBA-helmi Aria of Sorrow’sta… (lue lisää)

Aria of Sorrow

  • Alusta: Game Boy Advance
  • Kehittäjä: Konami TYO
  • Julkaistu: 9.5.2003 (FI) 6.5.2003 (NA) 8.5.2003 (JP)
  • Lajityyppi: Metroidvania (?)

Tarina

Vuonna 2035 Japanissa ihmiset kerääntyivät yhdessä katselemaan vuosituhannen vaihtumisen jälkeistä auringonpimennystä. Soma Cruz -niminen japanilaisessa koulussa opiskeleva vaihto-oppilas asusteli lähellä paikallisen japanilaisen mytologian tyyssijaa, Hakuba-pyhättöä. Mina Hakuba oli Soman läheinen koulutoveri ja Hakuba-pyhätön kaitsijan tytär. Yhdessä Minan kanssa Soma lähti kulkemaan pyhätön suuntaan katselemaan auringonpimennystä pahaa aavistamatta… Jostain kumman syystä pyhättöön johtava portaikko alkoi parivaljakosta tuntua kummallisen pitkältä, aivan kuin jokin olisi pyrkinyt estämään heidän pääsyään paikan päälle. Kun kaksikko läheni pyhätön portteja, Soman aistit alkoivat heiketä. Kaukaisuudessa auringonpimennys alkoi lähennellä täydellisyyttä, mutta synkän musta aurinko tuntui syleilevän lähinnä kaottista pimeyttä! Kohta tämän jälkeen Soma ja Mina menettivät tajuntansa. Herättyään he löysivät itsensä oudon, pahaa energiaa uhkuvan linnan sisäpihalta. Oli selvää, että Soman ja Minan olisi löydettävä nopein reitti ulos tästä painajaisesta!

Paavo


5 kommenttia

  1. T sanoo:
    Dawn of Sorrow parempi? Kuulisin tähän mielelläni perusteluja koska en ymmärrä millä mittapuulla arvotat pelejä? Graafisesti toki parempi (aamupiirretty animepäitä lukuunottamatta), äänenlaadultaan toki, mutta innovaation puute on ilmeinen (kierrätys-fiilis on läsnä vahvemmin kuin missään muussa vaniassa) ja se tärkein, eli pelattavuus on huonompi. Dawn of Sorrowin aseiden parantelu systeemi johtaa turhaan yhden ruudun eestaas veivaukseen sen tietyn sielun toivossa koska muuten et saa parempaa asetta. Veivaus johtaa puolestaan siihen että kasvat leveleitä liikaa eikä koko veivauksessa muutenkaan ole mitään järkeä. Arian kamankeräys oli peli-ilon kannalta selkeästi parempi eikä pelaamista tarvinnut katkaista sielunkeräyksen takia. Dawnin kenttädesign on myös heikommin mietitty puuduttan suorine kiipeimisineen ja laskuineen. Lisäksi taikojen piirtely oli yksinkertaisesti naurettavan typerä idea… Aria on meriiteiltään parempi, graffat ja vähän parempi bonusmode eivät tee Dawnista parempaa peliä…
  2. Lord sanoo:
    Tämä peli teki mulle kysymyksen: onko Soma Cruz mies vai nainen? DS:n Dawn of Sorrow kertoi vastauksen.
  3. Lord Leviathan sanoo:
    Peli on kyllä aivan siedettävä, vaikka DS:n Dawn of sorrow on parempi, mutta GBA kapasiteetilla hyvä.
  4. Brute the Paladin sanoo:
    Mielestäni paras GBA-vania. Kannattaa hankkia tämä peli, jos pitää Castlevaniasta RPG-elementeillä. Yksi parhaimmista Castlevanioista ikinä!
  5. JanneT sanoo:
    Paras GBA-vania omasta mielestäni

Kirjoita kommentti

© 2003-2017 Linnavaanijat | Info | Mobiilisivut
Castlevania logos, artworks, games, names, etc. are copyrighted by Konami. Powered by WP - RSS