Vaanijoiden arvosana

  • LuokatonKehnoOKHyväEliittiä
    (4,11 out of 5)
    Loading...

Arvostelut

  • Andy Andy 25.2.2009
    Arvostelu
    Kolmas kerta toden sanoo, vai sanooko? Castlevanian maailmassa näin todellakin on, katsokaa vaikka menneisyyttä: NES:in kolmas Castlevania, Dracula’s Curse, on edelleen yksi koko pelisarjan arvostetuimpia pelejä, samoin GBA:n kolmas Vania, Aria of Sorrow. Nyt tähän sarjaan voidaan lisätä myös DS-sarjan kolmas peli, sillä Castlevania – Order of Ecclesia ylitti kaikki odotukseni ja piti minut tuplaruudun äärellä illasta toiseen, pitkän aikaa… (lue lisää)
  • Q Q 18.10.2009
    Arvostelu
    Nintendo DS:n edelliset kaksi Castlevaniaa olivat toimivia pelikokonaisuuksia, jotka kahlasi läpi nautinnolla. Molemmista jäi kuitenkin hieman ummehtunut jälkimaku johtuen vanhojen kaavojen kierrätyksestä. Samaa purkkaa ei jaksa jauhaa kovin montaa kertaa uudelleen. Onnistuuko Order of Ecclesia tuomaan tarpeeksi uusia mausteita 2D-Castlevaniaan? (lue lisää)

Order of Ecclesia

  • Alusta: Nintendo DS
  • Kehittäjä: Konami
  • Julkaistu: 18.12.2008 (FI) 21.10.2008 (NA) 23.10.2008 (JP)
  • Lajityyppi: Metroidvania (?)

Tarina

Tutkimustyön esittely–

Yhä uudelleen eläväksi palanut kreivi Dracula on aiheuttanut tuhoa ihmisten keskuudessa varhaiselta keskiajalta lähtien. Joka kerta Draculan noustessa kuolleista taisteli pyhää ruoskaa kantava Belmontin klaani varjoissa häntä vastaan.

Heidän aikaansaannoksestaan ihmiskunta vältti pimeyden ja turvasi elintason.

Mutta varhaisella 1800-luvulla – menetettyään kykynsä pimeyttä vastaan – ajan vallitsevat voimat alkoivat etsiä uusia teitä Draculan vastustamiseen.

Meidän järjestömme, Ecclesia, syntyi näiden ajatusten pohjalta.

Useita järjestöjä perustettiin samoin perustein, ja päivä toisensa jälkeen ne työskentelivät ahkerasti tavoitteensa eteen, lopulta kuitenkin epäonnistuen tuloksetta.

Mutta sitten Barlowe, Ecclesian johtaja, teki vihdoin yllättävän läpimurron jonka avulla Draculan hyökkäykseen voisi vastata.

Q


7 kommenttia

  1. T sanoo:
    Kaikki metroidvaniat pelanneena en millään voi käsittää mikä tekee tästä pelistä mukamas parhaan. :o

    Sekalaista huomioitavaa tästä ”helmestä”:
    Questit on melko säälittäviä, tasoa ”hae mulle wcpaperia”. Päähahmo Shanoa on täysin mitäänsanomaton ja ärsyttävä. Ketä oikeasti kiinnostaa pelata tyypillä joka suhtautuu kaikkeen samalla ”evvk en tunne mitään” -tavalla? Ihan niinkuin yks kyläläinenki sano: Shanoa on vaan nukke. Glyyfisysteemissä ei ole mitään mullistavaa, joskaan ei mitään valitettavaakaan paitsi se että jokainen nimi on pitäny laittaa latinaksi… Siinä ei oo mitään coolia, se on vaan typerää. Ja Andyn arvostelussa sanoma ”Glyfisysteemi onkin yksi pelin avain elementtejä, sillä se poistaa aseet kokonaan käytöstä. Aivan, luit aivan oikein, pelin aikana Shanoa ei löydä itselleen yhtäkään konkreettista asetta.” on potaskaa. Samat kirveet ne lentelee ja miekat viuhuu vaikka niiden nimet onkin outoja. Aseet eivät ole hävinneet yhtään mihinkään vaikka se onkin pelin mukaan magiaa ja niitä löydetään ihan niinkuin ennenkin. Ja se muuten näyttää aina yhtä hölmöltä ku Shanoa läväyttää ruudun kokosella kirveellä tai nuijalla porukkaa.

    Isompi juttu minkä jokainen castlevania arvostelija tuntuu täysin sivuuttavan on se, että Ariassa/Dawnissa ja etenkin Ecclesiassa pelaajaa kannustetaan veivaamaan tuhat kertaa edestakas samoja ruutua ja tappaa uudestaan ja uudestaan tiettyjä mölöjä niin kauan kunnes se pudottaa sen tietyn esineen/sielun/glyyfin. Ariassa se ei ollut ongelma eikä sitä ollut kummempaa tarvetta edes tehdä, Dawnissa et enää saanu parempia aseita jos et tehny sitä, ja Ecclesiassa puolestaan et saa tehtyä juuri mitään questeja ilman järkyttävää eessuntaas vemppausta. Ja jos et tee questeja niin et saa parempia pulloja ym kamaa joita tosiaan tarvitsee näin haastavassa pelissä. Glyyfigrindauksen lisäksi tehtävät ovat aina tämän tyylisiä ”mee ja eti mulle tää esine jonka se tietty mölö pudottaa kuollessaan todennäkösyydellä 1/1000, tai sit sen itemin voi löytää hyvällä pullamunkilla tiettyjen paikkojen tietynlaisista arkuista jotka aina täyttyy kun käy muualla ja sit tulee takasin veivaamaan putkikentän uudestaan. Kun sitä rupeaa miettimään niin se on pirun huonoa pelisuunnittelua. Portrait of Ruinin tehtäviä oli paljon miellyttävämpi suorittaa, ja tietty niitä tekee mieluummin Eric Lecardelle kuin kyläläisille joiden ÄO on tasoa Big Brother asukkaat.

    Musiikki teki tehtävänsä, mutta soundtrackeja on kyllä paljon tarttuvampikin. Varmaan makuasia. Ainoa mikä häiritsi musiikissa oli se että jostain järjettömästä syystä kylässä soi ylimasentava vingutus joka ei vaan sovi sinne, kun kyläläiset eivät mitään masentuneita tai dramaattisia ole.

    Eli joo en ole suurin Ecclesia fani. Kenttäsuunnittelu on välillä ällistyttävän tylsää. Muistatteko Dawnin Abyss kentän? tai portraitin Nation of Fools sekoilun? Sellaisia ei tässä nähdä. Useat kentät ovat tasaisia lättyjä jotka vaan ravataan suoraan oikealle/vasemmalle ja siinä se. Putkifiilis on läsnä enemmän kuin koskaan aiemmin. Kyllä maastossa saa olla kukkuloita ym vaikka metsässä mennäänkin. Lisäksi monet ruudut ovat monesti toistensa kopioita samaan tyyliin kuin Simon’s Questissa aikoinaan – väriä on vain vähän vaihdettu. Ecclesia tuntuu muutenkin olevan paluuta nimenomaan Simon’s questiin. En voinut olla repeämättä kun Shanoa sanoi: ”I am the morning sun come to vanquish this horrible night”.

    Useimmat tuntuu kritisoivan tätä vaikeudesta, mutta itse en havainnut siinä mitään huikeaa muutamaa epäreilusti suunniteltua pomovastusta lukuunottamatta jolloin se vaikeus murhaa täysin peli-ilon. Eli välillä mennään selkeästi metsään mutta usein vaikeudessa on kyse vain siitä että Glyyfisysteemi vaatii pelaajaa vähän taktikoimaan ja vaihtamaan useasti tappotapoja eri vihulaisten kanssa.

    Ecclesia on erilainen mutta omalle kohdalle se on sitä enimmäkseen huonolla tavalla. Ei säväyttänyt. Tuokaahan Belmontit tai Alucard jo päähahmoiksi takaisin kiitos.
    • Q Q sanoo:
      Tervetullut kriittinen näkökulma. Semminkin kun ainakaan itse en edes jaksanut perehtyä noihin sidequesteihin. Täytyypä lykätä tuo omakin arvio viimein ulos.
      • T sanoo:
        Juu kunhan vähän purin :D .En ollenkaan sano että ”kaikki joiden mielestä tämä on paras ovat tampioita” vaan ehkä tahdoin huomauttaa että on myös ihan oikeutettuja syitä olla ihastumatta Ecclesiaan. On tämä silti meikäläisenkin melestä varsin pelattava peli kaikesta avautumisestani huolimatta. Mutta uusintakierrokselle tuskin ihan heti lähden. :)
  2. Emilboy sanoo:
    Aivan paras peli! Olisipa minullakin oma, mutta lainaan usein kaverilta. ;)
  3. Razen sanoo:
    Itse asiassa ostin Ecclesian TÄNÄÄN (30.12.2008). En voinut uskoa silmiäni kun se komeili kaupan hyllyllä, oli pakko-ostos!
  4. Jokkeri sanoo:
    Tuleeko OoE Alkuvuonna 2009? ettei vain ihan jouluna?

Kirjoita kommentti

© 2003-2017 Linnavaanijat | Info | Mobiilisivut
Castlevania logos, artworks, games, names, etc. are copyrighted by Konami. Powered by WP - RSS