Castlevania: Lords of Shadow

Started by Rod, 04 June 2009, 02:14

Previous topic - Next topic

Zannibal

#285
Minäpä sain tämän joululahjaksi, ja päätin pitää jotain "lokia" pelatessani :D Noh, Winter Assyilla tuli taukoa ja nyt kirjoittaminen jäi, mutta Chapterit 2-5 on mukana. Eli vähän mielipiteitä pelatessa (näin jälkikäteen luettuna, aika tajunnan virtaa osa :D pelin pelanneet tajuanevat kuitenkin);

Chapter 2:

Liian pitkä. Ainakin 3 (joku ajatus katko ollut tässä? kaiketi "Ainakin 3h"). Ei toki Withcerin chapter 2 tasoinen, mutta liian pitkä. Toki pitää muistaa, että osa chapterista meni tutoriaali hengessä. Myös uusi hahmo on jotenkin turha, ja ärsyttäväkin ("NELJÄ KIVEE JÄLJELLÄ SAATANA! ELÄ UNOHA!!"), mutta toisaalta ihan mielenkiintoinen. Varsinkin lopetus.


Chapter 3:

Three Towers. Ikään kuin musiikin kopiointi ei ollut tarpeeksi :D Musiikki täällä muuten on taas törkeän LOTR-maista. Scenerykin muistuttaa Sormuksen Ritarien loppumestoja. Hemmetin hienon näköistä kyllä. Ihan kiva chapteri, kivan lyhyt kakkoseen verrattuna. Hieno plot twisti myös. Ratkaisin ekaa kertaa puzzlen itse! Vahingossa tosin. Ensimmäinen bugi tuli vastaan bossissa: Hahmo lopetti liikkumisen kokonaan. No, onneksi on checkpointit.

Chapter 4:


Hienoa maisemaa, kuin LOTRista konsanaan taas. Peikon kanssa tappelu oli mielettömän siisti paikoitellen, esimerkiksi tornin takana piilottelu kädeltä. Peikkoa kävi melkein sääliksi, kun silmääkin hieroi :c Sama LOTReissa. Ressukat tehneet mitään pahaa. Linna on hienon näköinen. Etukäteen varotuksia olinkin kuullut tästä sällistä joka vie kamat, ja on kyllä helkkarin ärsyttävä. Sais olla samanlainen kuin puzzlet; ne jotka vaivautuu leikkimään, saavat ylimäärästä expaa. Linnan sisällä pääsemme taistelemaan Nazgûleita vastaan. Bossi oli mielettömän hieno, ja vaikea (kiitos pikkuvihujen). Tulee jotenki Kalevala-fiilis tästä :D Lieneekö sitten Suomalaisen toiveajattelua. Muutenkin koko mesta muistuttaa Rautapihaa maisemineen ja korppeineen. Ja tornin sortuminen oli kuvakulmaa myöten otettu taas LOTRista. Not sure if plagiointia vai viittauksia. Kiva chapteri kuitenkin.


Chapter 5:

Hienoa talvimaisemaa, mutta taas turhaa filleriä tungettu, eli kamat lähtee. Vau! Vampyyri(?) linna ja sitä edeltävä kaupunki on mieletön ilmestys, ja kamerakin kerrankin tekee kunniaa pelille. Vampyyreita! Nyt alkaa olemaan jo vähän CV fiilis. Ei ihan, mutta melkein. Toki tämänkin kohan ois voinu eeppisemmin tehdä - cutscenestä tuli jo kivan piinaava tunnelma, mutta eikös sekin lyssähtänyt hack n' slashiksi samantein. Toinen bugi tuli vastaan! Tiputin puupalikan maahan ja sain silti portin auki pitämällä ilmasta kiinni. Ovikin avautui kivasti yhdellä avaimella (tosin toinen oli inventoryssa). Kattoansa oli hieno. Vihdoin päästiin linnan sisään, ja uskomatonta mutta totta: LOTRin kopiointi loppui. Nyt pelataankin Skyrimin Dawnguardia! Vampyyrit jo itsessään olivat aika kopioituja, mutta tämä tästä vielä puuttui. Hauska sinäänsä, sillä Dawnguardin linna sisälsi Castlevania viittauksen.. Ja välibossin aika. Ajattelin mielessäni, että "mistä vetoa että portti sulkeutuu". Ja sulkeutuihan se. Peli on niin etäinen Vaniasta, että tajusin vasta nyt hetken päästä, että nämähän löytyy muistakin Vanian peleistä. Elävät armorit siis. Ja kerrankin se dimangilla tehty taika tekikin jotain. Nyt päässtään kiipeilemään tornia pitkin. Tasohyppelyä olikin jo vähän ikävä. Oikeasti :D Itse tykkään. It's a trap! Munkki cutscene oli hieno. Sudden realization kesken taistelun: TÄMÄHÄN TULI ENNEN SKYRIMIÄ! Jännä. Onnistuivat kopioimaan peliä jota ei oltu vielä julkaistukkaan :D Holy water, vanha tuttu, tuli takaisin, ja mainittiinpa tekstissä vielä Vampire Killerkin. Loppuun vielä täysin turha viemäri leveli, joka olisi pitänyt olla seuraavan chapterin alussa. Hienosti pilattiin muuten hyvän chapteri, ja annettiin se jo muutamaan kertaan tutuksi tullut fiilis: tulipa taas pelattua täysin turhaan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Äsken juuri läimin Vampyyri bossia kuin naapurin lasta, ja voin todeta että vihdoin se on ohi! Nimittäin ainakin 7h kestänyt talvi+vampyyri yhdistelmä. Oli se aluksi hieno, mutta melkein sai lopettamaan koko pelin. Vielä loput 3 chapteria, toivon mukaan paranee alun tasolle.

Kellotornille erikoismaininta! Oli jopa CV-fiilis, musiikkeja myöten. Ja ei ollut turhia taisteluita joka kulman takana.

Tässä vaiheessa voin sanoa jo pelin isoimmat ongelmat; Tylsä päähahmo, kopioidut musat LOTRista, liian paljon osumaa kestävät viholliset (eteenkin vampyyri osassa ;_;), liian hitaasti etenevä tarina ja kamera. Tosin itseäni ei kamera haittaa niin paljoa kuin muita tuntuu haittaavan. Toivottavasti ainakin osa näistä on korjattu LoS2 mennessä.

Pistetään vielä random screenshotti piristämään :D





Andy

Quote from: A-Yty on 06 February 2014, 13:18
Quote from: Andy on 27 January 2014, 15:22
Bumppina voisin tähän ketjuun heittää, että Linnavaanijoilta lienee mennyt ohi tämä Lords of Shadow Collection, jota ainakin Euroopassa tarjoillaan PS3:lle ja Xbox 360:lle tällä hetkellä. Paketti sisältää siis LoS:n ja MoF HD:n samassa paketissa.
Latauskoodina vai oikeasti levysisältönä?

Tsekkasin boksia Game Housessa käydessäni, ja ilmeisesti vain LoS on levyllä. DLC:t ja MoF HD tulevat latauskoodina mukana.
Hah, Trevor you ain't!
-Grant DaNasty

A-Yty

#287
Panin merkille, että LoS:in Pachislot-versio on enemmän Castlevania-henkisempi kuin LoS. Ääniraita jo tekee paljon. Todella hienot versiot Beginningistä ja Vampire Killerista. Nimikin on näköjään "Akumajo Dracula", vaikka muistaakseni Castlevaniana julkaistiin Japanissakin kuten LoI (?).


Ja vihdoin tämäkin nyt on näköjään varmistettu, että LoS:in kehitys ei ollut alusta loppuun Castlevaniana, vaikka Cox muistaakseni asian kielsi ja ties kuinka moni Tyrmäfoorumilla jaksoi inttää vastaan.

QuoteKonami told MercurySteam the game would be an original intellectual property (IP) when it was first greenlit as a Castlevania title.[29] Konami eventually asked them to cease work on Lords of Shadow while it was still in its early stages, until David Cox showed the Japanese senior management the game and was offered help by video game designer Hideo Kojima.[30] Konami then chose the pitch for it as the next Castlevania entry.[9][16]

Paljonkohan peliä oli ehditty jo tehdä ennen kuin se lukittiin Castlevaniaksi?

Ananaz

#288
Olen tässä viimeisen vuoden sisään uudelleenpelaillut näitä 3D-Castlevanioita, ja nyt on menossa ensimmäinen Lords of Shadow PC-versiona Japanilaisen ääniraidan kera.

Onhan tässä omat kömpelyytensä ja hullunkurisuutensa, mutta ihan pätevä ja ennen kaikkea näyttävä peli kyllä edelleen (vaikkakin välianimaatiot harmillisesti ovat PC:lläkin purkitettuja ja aika huonolaatuisia.) Kontrolleissa ja on hetkittäin havaittavissa pientä eurojankkiä ja kameran jatkuva heiluminen on vaivaannuttavaa, mutta muutoin olen kyllä tykkäillyt pelistä.

Jatko-osat jäivät aikanaan kokonaan pelaamatta, mutta jospa nekin nyt tämän imussa tulisi sitten tsekattua.

Quote from: A-Yty on 16 October 2023, 21:44Ja vihdoin tämäkin nyt on näköjään varmistettu, että LoS:in kehitys ei ollut alusta loppuun Castlevaniana, vaikka Cox muistaakseni asian kielsi ja ties kuinka moni Tyrmäfoorumilla jaksoi inttää vastaan.

Vihdoin? ;)

Tuo Wikipedia-artikkelin kohta on nimenomaan koostettu Coxin vanhoista haastatteluista pelin julkaisun ajoilta. Kyllä se on pitkään ollut tiedossa, että Lords of Shadow'n kehitys alkoi Castlevania-prototyyppinä osana jotain Konamin sisäistä hakuprosessia, jossa etsittiin ideoita uuttaa 3D-Castlevaniaa varten. Japanin Konamin penseilyn vuoksi se muutettiin uudeksi IP:ksi ja lopulta taas Castlevaniaksi Kojiman myötävaikutuksesta.

Vaikea sanoa, kuinka paljon peli ehti muuttua kehityksen eri vaiheilla, mutta eipä kyllä yllättäisi jos pelin alkupään värikkäämmät fantasiaympäristöt olisivatkin pääasiassa siltä ajalta kun peliä tehtiin uutena IP:nä, jolloin sen luonnehdittiin olevan "dark fairy tale." Veikkaan kyllä, että kaikki nuo castlevaniamaisimmat elementit ovat kyllä olleet kyllä mukana alusta asti.
A memory false as summer snow

A-Yty

#289
En toki muista että kuinka nopeasti kiistäminen loppui kun oli lähdekin ja kuinka nopeasti se sitten vaihtui siihen, että paljonko LoS:ia oli toteutettu ei-Castlevaniana (johon tuskin saadaan ikinä tyhjentävää vastausta). Tunteet olivat aika pinnassa ainakin Tyrmäfoorumilla tuosta aiheesta, koska moni halusi olla ylitsevuotavan kiitollinen korkeiden tuotantoarvojen Castlevaniasta. eivätkä olla epäilijöitä. Kaikki oli joidenkin mielestä hirmuisen hienoa ja vaikuttavaa puhuvasta hevosesta naamioihin, joiden pitkää historiaa Castlevaniassa alettiin ynnätä lillukanvarsilla jonkun tuotannosta (varmaan Cox tai Alvarez) todettua sangen hämmentävästi, että "Castlevanialla ja naamioilla on pitkä yhteinen historia".

Tämä kiistely Tyrmäfoorumilla oli aika lailla LoS:in julkaisun aikaan ja muutama kuukausi sen päälle, kun pelin julkaisu oli vielä melko tuore asia. Ja ellen aivan väärin muista, Cox tai/ja ohjaaja Alvarez antoivat julkaisun aikaan kierteleviä tai hivenen harhaanjohtaviakin lausuntoja tuotannon kulusta eivätkä ennen julkaisua tai sen jälkeen muistaakseni sanoneet aivan suoraan, että peliä ei kokonaan kehitetty Castlevaniana. Joka on kai ihan ymmärrettävää, koska sen esiinottaminen ei olisi välttämättä ainakaan edistänyt pelin markkinointia CV-faneille.

Alvarez ei oikein erottunut edukseen keskustellessaan Tyrmäfoorumilla. Mieleeni jäi muun muassa, että hän taisi sanoa aiempia Castlevania-ääniraitoja "naisellisiksi". Tässä lausunnossa ei sinällään olisi mitään vikaa mielipiteenä, mutta tarkoituksena oli kynsin ja hampain puolustaa Araujon musiikkia. Huono taktiikka lytätä aikaisempia sarjan tekijöitä yrittääkseen korostaa omaa tuotantoaan. Muistaakseni Alvarez oli myös sellainen, että oli enemmän kiinnostunut Shadow Of The Colossukselle kunniaa tekemisestä eikä niinkään Castlevaniasta.

Kaiken kaikkiaan LoS:ia ei välttämättä työstänyt unelmatiimi, vaikka peli ei huono olekaan. Temperamenttinen, egoileva Alvarez ja virkamiesmäinen Cox pelin edustajina eivät menneet aivan nappiin.

LoS:in platinointi jäi itselläni kesken aikanaan, mutta aikomus olisi viimeistellä se, LoS2 ja edelleen pelaamaton Mirror Of Fate.