Viimeisin peliarvostelu

  • Castlevania muutti suuntaustaan muutama vuosi takaperin melko karkealla kädellä. Entisen Castlevania-nokkamiehen, Koji Igarashin, tutkimispainotteiset toimintapelit pitivät sarjan pystyssä läpi 2000-luvun alkupuoliskon, mutta sarjan menettäessä suosiotaan alkoivat uudet tuulet puhaltaa. Espanjalainen Mercury Steam brittipomo Dave Coxin johdolla sai vastuun uuden aikakauden Castlevaniasta, jolloin aiemmin japanilainen kuvaus vampyyrimaailmasta muuttui selvästi länsimaisempaan suuntaa, myös pelillisesti... (lue lisää)

Viimeisimmät kommentit

Viimeisin artikkeli

  • Espanjalainen MercurySteam onnistui siinä missä Konami aiemmin epäonnistui. Kolmen mukiinmenevän ja yhden keskinkertaisen 3D-Castlevanian jälkeen sarja on vihdoin saanut osan, jota voi liioittelematta kutsua arvostelumenestykseksi. Castlevania on palannut kehityksen kärkeen... (lue lisää)

Viimeisimmät päivitykset

TOP 5

  1. Dracula’s Curse (4,64)
  2. Super Castlevania IV (4,59)
  3. Symphony of the Night (4,39)
  4. Legacy of Darkness (4,33)
  5. Aria of Sorrow (4,28)

Hae sivuilta

”Se ainoa oikea” Dracula

Tuskin on kovinkaan monta, joka ei tiedä kuka kreivi Dracula on. Useimmat myös tietävät kehen kuvitteellinen Dracula perustuu. Elokuvissa tavatun, Bram Stokerin kehittämän vampyyrien valtiaiden esikuva oli verenhimoinen romanialainen hallitsija Vlad Dracula, jonka suosikkihuvia oli todellisten ja kuviteltujen vastustajien tappaminen mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla.

BramTunnetuin lienee seivästäminen (joka poikikin hänelle lisänimen Tepes eli Seivästäjä). Joskus Vlad pyöristytti ja öljyitti seipäät aiheuttaakseen uhrille mahdollisimman hitaan ja kivuliaan kuoleman. Perimätiedon mukaan hän oli siis varsinainen ihmishirviö, vaikka tietyissä määrin kritiikkä ei aina tule unohtaa; Vlad oli vahva hallitsija, joka hankki jo ennen valtaannousuaan lukuisia poliittisia vastustajia, jotka ovat saattaneet liioitella prinssin tekosia. Vlad Ei ole kuitenkaan epäilystäkään, etteikö hän ollut vastuussa kymmenien tuhansien ihmisten kuolemasta, pääasiallisesti turkkilaisten ottomaanivalloittajien. Joka tapauksessa, kyseinen mies ja hänen oletettu mieltymyksensä teurastukseen inspiroi irlantilaiskirjailijaa väsäämään romaanin tuntemastamme lordista. Tämä paisui sitten lopulta suuren mittakaavan populaarikulttuuriseksi hahmoksi, josta sikisi lukuisa määrä elokuvia, kirjoja, pelejä ja jäljittelijöitä.

Castlevaniaa pelanneet taas tietävät tasan tarkalleen Draculan osuuden pelin maailmassa. Vai tietävätkö sittenkään? Tähän asti pelin tekijät ovat pitäneet alun perin luodun mytologian edes jotenkin läsnä sarjassa, mutta kahdessa viimeisessä osassa ei itse tuntemamme linnanherra kunnioita peliä lainkaan läsnäolollaan. Soma Cruz ( Aria of Sorrow) perii pimeyden kreivin mittavat voimat ja on vähällä muuntua kokonaan tämän uudelleensyntymän ruumiiksi. Walter Bernahard ( Lament of Innocence) taasen muistuttaa Draculaa eleiltään, tavoitteiltaan, harrastuksiltaan ja asuntomaultaan, mutta ei (kai) kuitenkaan ole sen kummemmin Draculan edeltäjä kuin kätyrikään.

MathiasLoI paljasti jotain hämmentävää Castlevania-sarjan alkuperäisestä Draculasta. Ilmeisesti hän ei olekaan Seivästäjä-Vlad, vaan ”Taikakivi-Matthias”. Tosin peli ei asiaa alleviivaa, kunhan vahvasti vihjaa. Melko varmaa kuitenkin on, että Castlevania-sarjan alkuperäinen Dracula ei tule olemaan sama kuin Dracula, jonka olemme oppineet tuntemaan muista yhteyksistä. On pelisarjan Dracula sitten Matthias tai joku muu, jossain vaiheessa hänen odotetaan muuttuvan henkilöllisyydeltään Vladiksi. Muun muassa Symphony of the Nightin prologi mainitsee hänet nimenomaan ”Vlad Tepes Dracula”ksi.

Vaikka monet kokevatkin Castlevania-Draculan tarun muuntelun ikäväksi ja huonoksi vedoksi, on asialla hyvätkin puolensa. Tarinan kulku ei ole enää sidoksissa muiden luomiin hahmoihin tai alkuperäiseen Dracula-taruun, vaan sitä voivat muokata idearikkaat ihmiset kokonaan Castlevanian omaksi. Toki ymmärrän, ettei kovin meni pelaa Castlevanioita nimenomaan tarinan vuoksi. Mutta saattaahan tämäkin muuttua tulevaisuudessa siinä missä moni muukin asia on sarjan miltei viidesosavuosisataisen historian aikana muuttunut. Täytyy henkilökohtaisesti silti sanoa, ettei Matthias ainakaan toistaiseksi vaikuta sellaiselta jollaisena itse Draculan näen: mitäänpelkäämtön, suuruudenhullu velho sodassa koko muuta maailmaa ja erityisesti Belmonteja vastaan. Toisaalta, mitään ei ole (kai) vielä lyöty lukkoon (joidenkin mielestä ikävä kyllä, sillä Koji Igrahashin harjoittama ”uudelleenkirjoittaminen” ei miellytä kaikkia), joten en itsekään aio vielä tehdä päätelmiä uudelleenkehiteltävästä syntytarinasta..

DracYllämainittu hyvä puoli voi olla samalla myös huono puoli. Moni olisi ollut täysin tyytyväinen jo esitettyyn Draculan syntytarinaan ja persoonaan ja jos se tehdään uudelleen nyt, onko touhulla kelvollinen loppu? Jos uusi tai sitä seuraava tiimi tai SotN:in kaltaisen jättimenestyksen suunnitteleva henkilö ei pidäkään uudesta Draculasta, tehtailevatko hekin oman, hyväksi mainitsemansa näkemyksen hänestä? Päätyykö hän lopulta joulupukkimaiseksi hahmoksi, jonka kuvitellaan olevan yksi ainoa henkilö, vaikka totuus onkin toinen? En toki itsekään pidä pahana ajatusta jonkilaisesta ”Draculan hengestä”, mutta toivon läsnä olevaksi myös jonkinlaista johdonmukaisuutta. Toisin sanoen, on oltava myös personoitunut Dracula.

Dracula on merkittää osa CV-jatkumoa siinä missä Belmontin klaanikin. Häntä ei missään nimessä tule tarinaa muodostaessa sivuuttaa yhdentekeväksi hahmoksi. Jäämme odottelemaan lopputulosta. ”Have at you”!

24.7.2004
Kirjoittanut


© 2003-2019 Linnavaanijat | Info | Mobiilisivut
Castlevania logos, artworks, games, names, etc. are copyrighted by Konami. Powered by WP - RSS